HISTORIA TEATRU
„Stopa” to amatorski teatr młodzieżowy w naszej szkole. W działaniach teatru mogą brać udział wszyscy zainteresowani uczniowie bez względu na profil klasy, do której uczęszczają. Przesłuchania chętnych odbywają się na początku roku szkolnego i służą rozpoznaniu zainteresowań i predyspozycji osób, które chcą brać udział w tego typu przedsięwzięciu.
Wspólna zabawa pod kierunkiem instruktora w teatrze szkolnym służy rozwijaniu zainteresowań uczniów oraz ich indywidualnych zdolności aktorskich, tanecznych, muzycznych, plastycznych, literackich. Praca skupia się na doskonaleniu warsztatu aktorskiego młodzieży w zakresie m. in. operowania głosem, improwizacji dramowych, poruszania się na scenie, świadomości ciała, tańca.
Najistotniejszy wydaje się proces tworzenia spektaklu pobudzający możliwości kreacyjne młodych ludzi, którzy zgodnie z ideą teatru chcą „zostawić swój ślad”. Nazwa teatru jest pomysłem uczniów – obecnych maturzystów (2012) z klasy teatralno – filmowej.
Przedstawienia wystawiane są na profesjonalnych scenach warszawskich ośrodków kultury i teatrów, z którymi współpracuje szkoła np. z Teatrem Stara Prochownia.
Teatr – założony przez p. Małgorzatę Ciuchcińską – nauczycielkę języka polskiego, ma wieloletnią tradycję w naszej szkole, liczne spektakle i cykle zajęć warsztatowych prowadzonych przez tancerzy (Grace Studio). Spektakle wystawione przez teatr w ciągu ostatnich kilku lat to m. im „Iliada”, „Wesele”, „Tristan” (na podstawie powieści M. Kuncewiczowej) – spektakl zrealizowany pod kierunkiem p. Magdy Teresy Wójcik, „Rękopis znaleziony w Saragossie” (na motywach romansu J. Potockiego).
WARSZAWSKA NAGRODA EDUKACJI KULTURALNEJ 2017
W roku 2017 Teatr „Stopa” został laureatem Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej za projekt „Zostawić swój ślad”.
Chęć pozostawienia po sobie śladu, czyli wypowiadanie się na ważne dla młodzieży tematy w sposób, który zapadnie widzom w pamięć, była zawsze najważniejszą ideą teatru.
Pośród wszystkich poszukiwań teatrowi przyświeca myśl komediopisarza wszech czasów, Moliera, głosząca, że śmiech jest kluczem – można dodać – kluczem do wszystkiego. Ważne jest też umożliwienie młodym ludziom rozwijania ich pasji artystycznych – aktorskich, muzycznych, plastycznych i choreograficznych.
„Sen o miłości”
Romeo i Julia to chyba jedna z najbardziej znanych par w historii literatury. Wiele razy opowiadano ich dzieje sięgając do dramatu W. Szekspira. Czy można jeszcze wydobyć z ich tej historii coś oryginalnego? Czy klasyczne motywy mogą być jeszcze inspiracją? Otóż można.
Teatr szkolny „Stopa” 18 kwietnia 2013 roku zaprosił nas na przedstawienie zatytułowane Miłość jest snem.
W spektaklu senna rzeczywistość przeplatająca się z wizją współczesnego, realnego świata, co chwilę przypominała o swoim literackim pierwowzorze. Przedstawienie wyreżyserowane przez panią Małgorzatę Ciuchcińską dotyczyło jednak przede wszystkim problemów współczesnej młodzieży – pierwszych miłości, szkoły, nauczycieli i rodziców.
W bliskiej nam codzienności, a jednocześnie w baśniowym miejscu Romeo spotyka Julię. I nie chce poprzestać na jednym spotkaniu. „Jak cię odnajdę?” – pyta – „Już mnie odnalazłeś” – odpowiada Julia, i od tej pory para nie zdoła niknąć tragicznego losu. Dwa zwaśnione rody, ich sprzeczki, zatargi, ambicje rodziców, konflikty w szkole boleśnie wpływają na życie tej dwójki. Brak wierności oryginałowi tej historii dał świeże spojrzenie na całą sytuację młodych, zagubionych ludzi.
Wielkie brawa należą się młodym aktorom – uczniom klasy Id i Ie, którzy doskonale wywiązali się z powierzonych ról; postacie, które stworzyli, były przekonywujące i prawdziwe. Wystąpienia taneczne i piękna muzyka dodały lekkości odrealnionej wizji świata – miłość to sen, z którego obudzono bohaterów w sposób gwałtowny, gdzie przyszło im się zmierzyć z konsekwencjami rzeczywistych problemów.
Zakończenie sztuki prowokowało do refleksji, o czym świadczyły rozmowy po spektaklu ciągnące się do późnego wieczora.
MARTYNA POMORYN
„Marzenia się spełniają”
Z wielką satysfakcją pragniemy poinformować, że spektakl teatru „Stopa” pod tytułem Damy i huzary w reżyserii p. Małgorzaty Ciuchcińskiej dostał się do II etapu prestiżowego konkursu przeznaczonego dla młodzieżowych grup teatralnych ze szkół ponadgimnazjalnych i domów kultury z terenu Mazowsza. Grupa młodzieży naszej szkoły jest jedynym finalistą reprezentującym warszawskie licea. Z wielką przyjemnością gościliśmy w murach szkolnych jury konkursu, które obejrzało spektakl finałowy „na żywo” 19 grudnia 2013 r. W skład jury konkursowego, które zaszczyciło nas swoją obecnością weszli wybitni aktorzy polskiej sceny – Dyrektor Teatru Polskiego p. ANDRZEJ SEWERYN i p. GRAŻYNA BARSZCZEWSKA oraz Dyrektor Artystyczny p. Jarosław Gajewski, a także przedstawiciele Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Po obejrzeniu spektaklu mistrzowie sceny wypowiedzieli się na temat przedstawienia z wielką serdecznością dziękując wszystkim twórcom – przede wszystkim licznej grupie młodzieży (18 osób) za ogromny wkład pracy i zaangażowanie w tworzenie widowiska opartego na twórczości znakomitego polskiego komediopisarza Aleksandra Hrabiego Fredry w 220 rocznicę jego urodzin. Wypowiedzi nawiązujące do wspólnego pielęgnowania piękna dziedzictwa narodowego oraz dbania o język i słowo będące narzędziem pracy aktora – artysty stają się dla nas szczególnie cenne, ponieważ zostały wypowiedziane przez twórców, którzy mają w dziedzinie dbałości o język polski ogromne zasługi. Jury zwróciło także uwagę na wartości wychowawcze pracy zespołowej w teatrze, dało cenne wskazówki amatorom aktorstwa i tańca.
Główną nagrodą festiwalu jest możliwość wystawienia spektaklu na scenie Teatru Polskiego w Warszawie oraz warsztaty teatralne prowadzone przez mistrza Andrzeja Seweryna.
Wszyscy finaliści (pięć zespołów) będą mogli wziąć udział w uroczystej gali finałowej przygotowanej specjalnie dla uhonorowania laureatów.
“Belle epoque”
Spektakl Belle epoque w wykonaniu aktorów teatru Stopa został wyróżniony podczas Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych w Starej Prochowni w Warszawie.
20 marca 2015 w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej w Warszawie odbyła się premiera spektaklu Belle epoque w wykonaniu aktorów teatru Stopa. Przedstawienie zostało przyjęte owacją na stojąco.
Film z przedstawienia „Belle epoque”
„Molier – inna historia”
Spektakl Molier – inna historia powstał na podstawie biografii oraz fragmentów tekstów Jana Baptisty Poquelina Latający lekarz i Mizantrop (w przekładzie Tadeusza Żeleńskiego Boya).
Prawdopodobnie około roku 1645 Molier wraz z grupą teatralną założoną z Magdaleną Bejart opuszcza niegościnny Paryż i udaje się na wieloletnią wędrówkę po Francji. Początki grupy o niefortunnej nazwie Teatr Znakomity owiane są legendą i domysłami biografów zajmujących się losami komediopisarza, którego twórczość dziś zyskuje miano europejskiego dziedzictwa.
Spektakl Molier – inna historia podejmuje próbę wypełnienia tych białych plam i opowiedzenia o życiowych wyborach i motywacjach młodych ludzi, którzy stanowili nieustannie zmieniający się skład trupy teatralnej Moliera jeszcze przed wyjazdem z Paryża.
To historia opowiedziana na nowo, prawdopodobna, dopowiedziana…
Z takich właśnie improwizacji na temat postaci historycznych powstał spektakl. I mimo, że bohaterami tej historii byli ludzie o wątpliwej reputacji, bywało, że mieli za sobą traumatyczne przeżycia, wiązało ich jedno – chcieli żyć i mieć wpływ na swoje życie.
Źródłem spektaklu są również wspaniałości i bogactwo sztuki baroku oraz francuskiego klasycyzmu – rzeźby, malarstwa G. de La Tura, muzyki J.B. Lully i innych kompozytorów z czasów panowania Ludwika XIV we Francji.
“Następna stacja rewolucja”
„Spektakl „Następna stacja, rewolucja” powstał na podstawie drobnych utworów Sławomira Mrożka „Jeleń” i „Imieniny”. Przedstawienie jest próbą nowego spojrzenia na uniwersalne mechanizmy rządzące społeczeństwem. To przede wszystkim spektakl o idei, która bywa jak nóż. Można ostrzem zabić człowieka, ale można również pokroić nim chleb i nakarmić ludzi. Premiera odbyła się 22 października 2015 na Scenie Staromiejskiej SCEK.
W obsadzie spektaklu występują uczniowie liceum w wieku 16-18 lat pod kierunkiem opiekuna i reżysera Teatru Stopa – Małgorzaty Ciuchcińskiej.
Młodzieżowy Teatr Stopa działa w CXIX Liceum Ogólnokształcącym im. Jacka Kuronia od przeszło ośmiu lat, nazwę nadali teatrowi maturzyści 2012. Grupa teatralna została założona przez uczniów pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego i instruktorki Małgorzaty Ciuchcińskiej i wkrótce zjednała sobie sympatię publiczności szkolnej i pozaszkolnej. Zdobywanie kolejnych nagród i wyróżnień na festiwalach i konkursach pozwoliło na rozszerzenie działalności grupy, do której mogą przyłączać się młodzi ludzie ze wszystkich ponadgimnazjalnych szkół warszawskich.
Teatr Stopa aktywnie współpracuje z różnymi instytucjami kultury w Warszawie, poszukuje inspiracji artystycznych uczestnicząc w przeglądach, warsztatach i pokazach otwartych np. w Teatrze Polskim i SCEK. Współpracuje z tancerzami różnych kierunków tańca oraz twórcami teatru pantomimy.”
„Porozmawiajmy jak zwierzęta”
Spektakl „Porozmawiajmy jak zwierzęta” poprzez zwierzęcych bohaterów porusza problemy tolerancji dla odmienności, funkcjonowania w grupie i ekologii. Spektakl, oparty na motywach sztuki Maliny Prześlugi „Dziób w dziób”, stał się inspiracją do zabawy, improwizacji i twórczych przekształceń.
Za spektakl „Porozmawiajmy jak zwierzęta” Teatr „Stopa” został nagrodzony na Festiwalu Teatralnym Młodych w Starej Prochowni 2017 – I nagroda oraz na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Heca 2017 – wyróżnienie i nagroda rzeczowa.
PRZEDSTAWIENIA TEATRU STOPA
GALERIA
„Spektakle „Stopy” zawsze wywołują emocje, głębokie poruszenie, to co było oczywiste, już takim nie musi być, czasami zaś to, co wydaje się proste, bywa najbardziej skomplikowane… Taki jest teatr, tak są postrzegani świat i ludzie…” (fragment monografii „Złota 58. 128 lat w Służbie Oświaty”)
DAMY I HUZARY
SEN O MIŁOŚCI
MOLIER – INNA HISTORIA
POROZMAWIAJMY JAK ZWIERZĘTA
NASTĘPNA STACJA – REWOLUCJA
TRENING
Niezależnie od kierunku kształcenia w zajęciach teatralnych mogą brać udział wszyscy uczniowie. Próby zaczynają się na początku roku szkolnego i mają na celu pogłębienie zdolności i predyspozycji każdego ucznia pragnącego spróbować swoich sił w aktorstwie. Główny cel działania teatru to rozwijanie zdolności aktorskich, w szczególności emisji głosu, improwizacji dramowych, świadomości ciała i tańca.
Kolejne klasy o profilu teatralnym oraz uczniowie z innych klas, którzy połknęli bakcyla, poczuli aurę teatru, wystawiają sztuki z repertuaru literatury klasycznej, awangardowej a grając przed wymagającą publicznością: nauczycielami, rówieśnikami często też przed artystami współpracującymi z teatrem szkolnym, muszą wykazać się nie tylko opanowaniem tekstu , lecz dykcją, ruchem scenicznym a nade wszystko oryginalnością kreowanych postaci.
Film z Gali Molierowskiej
Przedstawienie „Molier – inna historia”